Pudotin kännykkäni lattialle, minkä seurauksesta puhelimeni näyttöön tuli säröjä. Olen kuullut, että vakuutusyhtiö suostuu yleensä korvaamaan ainoastaan kännykän näytön korjaamisen. Voinko vaatia vakuutusyhtiöltä uuden vastaavan puhelimen korvaamista sen sijaan?

Vakuutusehtojen mukaan yhtiöllä on yleensä oikeus valita sille edullisin korvaustapa, ja usein ensisijaisena vaihtoehtona mainitaan tavaran korjaaminen. Tähän päädytään etenkin silloin, jos korjauskustannukset alittavat vahingon määrän. Yleensä tapauksissa, joissa puhelimen arvo ylittää 300 euroa, on näytön vaihtaminen uuteen suositeltavaa. Uusien näyttöjen hintahaitari liikkuu 150 ja 200 euron välillä. Korvaussumma lasketaan siten, että jos esimerkiksi vuoden vanhan 320 euron arvoisen kännykän korjaamisesta selvittäisiin 150 euron korjauksella, asiakas maksaa laskusta omavastuuosuuden ja yhtiö loput.

Usein arvokkaat ja uudet laitteet pyritään ensisijaisesti saamaan kuntoon korjauksella. Joissakin tapauksissa korjaaminen saattaa kuitenkin olla kalliimpaa kuin uuden tavaran ostaminen. Näin on yleensä, kun kyseessä on vähemmän arvokas laite. Tällaisessa tapauksessa asiakas voi toki korjauttaa rikkoutuneen laitteen, mutta vakuutusyhtiö ei ole velvollinen maksamaan korjauksesta enempää kuin uuden tavaran hankkimisesta.  Tällöin korvaussumma määritetään siten, että ensiksi lasketaan vahingon määrä ja katsotaan, kuinka paljon vastaava laite maksaa kyseisellä hetkellä uutena. Hinnasta vähennetään vielä vakuutussopimuksessa mahdollisesti määritellyt ikävähennykset sekä sopimuksen mukainen omavastuu. Ikävähennys vastaa prosenttiosuutta, joka vähennetään laitteen hinnasta kultakin käyttövuodelta. Kännyköistä ja muista tietotekniikkalaitteista ikävähennys on yleensä noin 25 prosenttia. Jäljelle jäävää summaa korkeampaa korvausta vakuutusyhtiö ei asiakkaalle maksa.

Jos puhelimen korjaus tulee ajankohtaiseksi, tulee ensiksi selvittää alan liikkeestä, onko puhelimen korjaus mahdollista ja mitä kyseinen korjaus maksaisi. Myös puhelimen merkki, malli ja hankintavuosi tulee olla tiedossa. Vahinkoilmoituksen voi usein jättää vakuutusyhtiölle verkon kautta. Tällä tavoin se saadaan nopeasti käsittelyyn, mikä nopeuttaa myös korvauksen saamista.

Kysyjän tapauksessa korvaustapa jää riippumaan vakuutusehdoista ja puhelimen arvosta. Myös omavastuun suuruudesta riippuu se, jääkö tapauksesta korvattavaa. Yleensä puhelimen takuu päättyy tämänkaltaisen korjauksen suorittamiseen, eikä se valitettavasti ole vakuutuksesta korvattavaa vahinkoa. Täten sitä ei huomioida vakuutuskorvausta määritettäessä.